Tillgänglighetsredogörelse
Denna tillgänglighetsredogörelse gäller tjänsten Kungsapotekets nätapotek som upprätthålls av Kungsapoteket i Vasa.
Vår tjänst omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Tjänstens tillgänglighet har bedömts av vår partner som ansvarar för det tekniska genomförandet av onlinetjänsten.
Vi vill att vår tjänst ska vara tillgänglig för alla. Instruktioner för att ge feedback finns i slutet av redogörelsen.
Hur tillgänglig är vår tjänst?
Vår tjänst uppfyller delvis de tillgänglighetskrav som lagen ställer.
Så här åtgärdar vi bristerna
E-handelsplattformen avgör majoriteten av utseendet och funktionaliteten hos vårt användargränssnitt. Vår tekniska partner uppdaterar just nu både plattformens utseende och funktionalitet.
Vi kommer att ha den förnyade plattformen tillgänglig hösten 2025 och då kommer en stor del av de brister som beskrivs i denna rapport att vara åtgärdade.
Vi kommer också att publicera en uppdaterad tillgänglighetsredogörelse vid den tidpunkten.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det finns vissa tillgänglighetsproblem med innehållet i vår tjänst. Nedan ser du en lista över problem som vi är medvetna om.
Navigering
-
Tangentbordets justering är inte alltid synlig, och den har inte alltid tillräcklig kontrast mot bakgrunden. (WCAG 2.4.7.)
-
Inte alla funktioner kan användas med tangentbordet. Det finns brister, till exempel i huvudmenyn och kategorilistan på produktgruppsidan. Det går inte att öppna kundvagnen med tangentbordet. (WCAG 2.1.1.)
-
Tjänsten innehåller namnlösa länkar: länkens innehåll är endast en ikon eller bild som saknar en motsvarighet i text. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)
-
Tjänsten har funktioner som bara visas när markören eller tangentbordsfokus är över ett element. Till exempel syns kundvagnen i den översta fältet bara när markören är över den. (WCAG 1.4.13)
Popup-fönster som öppnas högst upp på sidan
-
Popup-fönstret öppnas automatiskt högst upp på sidan, men tangentbordsfokus flyttas inte till det. Detta gör det svårt att använda och stänga fönstret med hjälpmedel och program. Det finns brister, till exempel i fönstret som informerar om cookies. (WCAG 2.4.3.)
Förståelighet
-
I funktioner riktade till användare av hjälpmedel skiljer sig innehållets språk från sidans språk. Till exempel är texten i snabbknappen ”Till innehåll” på engelska. Språkändringar markeras inte programmatiskt. (WCAG 3.1.2.)
-
Innehållets visuella ordning och den programmatiska läsordningen överensstämmer inte alltid. Till exempel är filtren och sökresultaten på produktgruppsidan i en annan ordning. Fel som görs vid ifyllning av formulär visas inte alltid för användaren, eller så visas bara några av felen. Det finns brister, till exempel i formuläret ”Leverans” i varukorgen. (WCAG 3.3.1.)
Kontraster
-
Det är inte alltid tillräckligt med kontrast mellan text och bakgrund. (WCAG 1.4.3.)
Användning av bilder
-
Tjänsten innehåller bilder för vilka inga textekvivalenter har definierats (WCAG 1.1.1).
-
Vissa av bilderna i tjänsten innehåller text, men textinnehållet saknas i bildens motsvarighet i text. (WCAG 1.1.1, 1.4.5).
Feedback och kontaktinformation
Om du upptäcker några tillgänglighetsproblem på webbplatsen, vänligen ge oss feedback. Feedback kommer att hanteras av vår kundtjänst, som du kan kontakta via detta kontaktformulär eller via e-post på vaasankuninkaanapteekki(a)apteekit.net.
Vi kommer att svara dig inom två veckor.
Tillsynsmyndighet
Om du inte är nöjd med det svar du får från oss eller inte får något svar inom två veckor kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket (Traficom).
Instruktioner för hur man lämnar in en rapport finns på Traficoms webbplats.
Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten
Finlands Transport- och kommunikationsverk
Traficom
Enheten för digital tillgänglighet och tillgänglighetsövervakning
PB 320
00059 TRAFFICCOM
www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv
saavutettavuus(at)traficom.fi
Telefonväxel: 029 534 5000